28-05-16

Oostende voor Anker

In plaats van de laatste donderdag van de maand met ons drie op stap te gaan , zijn we pas op vrijdag met de tram naar Oostende gereden. Voor twee van ons paste het niet op donderdag. In feite was die vrijdag ideaal . Het was er niet zo druk en we konden overal rustig kijken . Het weekend zal het daar wel overvol zijn. Het weer viel ook ontzettend mee, zonnig wat wind en nergens onweerswolken te bespeuren.

"Oostende voor Anker verzamelt van 26 tot 29 mei 2016 meer dan 150 authentieke schepen en vaartuigen die ooit de rijkdom vormden van onze roemrijke maritieme geschiedenis. Het maritiem evenement staat dit jaar in het teken van de folklore in de visserij. Het middelpunt van de festiviteiten bevindt zich op het Stationsplein, dat wordt omgetoverd tot een ambachtelijk dorp."

Ik heb veel foto's gemaakt en ik heb er wat uitgezocht zodat jullie een idee hebben hoe feestelijk het gebeuren is en tevens heb ik ook wat foto's gemaakt van het ambachtelijk dorp. Ik denk dat de meeste "ambachtslui "die dag vrij hadden genomen ;-)

Een mooie uitstap voor schoolkinderen...

...maar ook voor een grote groep bejaarden en gehandicapten.

Een reddingsboot van de marine.

Een helikopter vloog af en toe over !

Het schip van de Schotse vrienden die we bij de havenfeesten in Blankenberge leerden kennen lag hier aangemeerd maar de captain en zijn familie waren er niet.( rode neergehaalde zeilen en bruine romp)

Mooi zicht op de haven en in de verte het station van Oostende

Leuk orgeltje

De eettentjes waren goed vertegenwoordigd

Een touwtje nodig?

Een grappige mimespeler. Hij stond geen minuut stil !

Maar deze mimespeelster heeft even haar sokkel verlaten om eten te kopen!

Genieten op zonnige terrasjes met zomerse muziek!

Het leger was ook vertegenwoordigd.

Met dit zeilschip kon je een paar uur mee op zee.

Het stoomschip Hydrograaf( dd 1910) was een hydrografisch opnemingsvaartuig van de Koninklijke Marine, dat metingen aan de zeebodem uitvoerde. Het is een publiekstrekker van Oostende voor Anker.

Franse reuzen

Deze doedelzakspeler luisterde naar een Franse accordeonspeler en begon dan lustig te blazen op zijn doedelzak. 't Was nog een mooie combinatie ook.

Touwen draaien.

Deze man was houten gerief aan het maken.(kurken,bestek...)

Een shanty koor zong de longen uit hun lijf!

't Heeft niks met schepen te maken maar ik wil een foto tonen toen we op een zonnig terrasje een beetje buiten de drukte een "gekke koffie" bestelden! jaja zo stond het op de menukaart en we elk van ons dit voorgeschoteld kregen. Eerlijk ik ben een snoeper maar ik heb het niet allemaal kunnen opeten. De porties waren echt niet aan de kleine kant. De prijs? We hebben voor verwenkoffies al méér betaald en minder gekregen.

24-05-16

Popup restaurant.

Het derde seizoen van het programma "Mijn Popup restaurant " was vanaf 1 maart 2016 te zien op VTM.

Voor de finale werden twee nieuwe, naast elkaar gelegen, pop-up's op het strand van Knokke-Heist geplaatst waarin de twee laatste koppels het tegen elkaar opnemen gedurende drie weken. Het interieur van de finalisten werd integraal overgebracht naar de kust.

De twee finalisten openden hun pop-up op vrijdag 20 mei 2016 op het strand tussen Knokke en Duinbergen.
De uiteindelijke winnaar krijgt een geldbedrag van 100.000 euro. De finale is op 9 juni. Ik wens hen beiden veel succes!!

Niettegenstaande het vandaag echt geen terrasjes weer was , zat het buitenterras behoorlijk vol.  Het weer zit niet mee, en er was geen levende ziel te bespeuren op het strand. Maar daar trokken de restaurantgasten zich weinig van aan!

20:02 Gepost in Actualiteit, knokke | Commentaren (14) | Tags: popup, restaurant, strand |

13-05-16

De havenfeesten in Blankenberge

Na de Bloedprocessie ging ik de andere dag naar iets héél anders. Ik was uitgenodigd om een dagje in Blankenberge door te brengen naar aanleiding van de jaarlijkse Havenfeesten. Feesten die 4 dagen duren. Met één dagje was ik al tevreden !

Ik nam op de middag de tram, want op zo'n dagen raak je de auto niet kwijt en de tram heeft een halte vlakbij de haven. Mijn vriendin stond me al op te wachten. De festiviteiten trokken die dag op gang om 14 uur. We gingen samen eerst iets eten. We begonnen met verse garnaalkroketten, dat spreekt hier in Blankenberge op de havenfeesten toch vanzelf . We kregen er nog een handje versgepelde garnalen bij! En het werd een uurtje gezellig bijbabbelen want we hadden elkaar al een tijdje niet meer gezien.

Toen we klaar waren met eten(maar nog niet klaar met bijkletsen daar hadden we nog de hele namiddag tijd voor) wandelden we eerst de zeedijk af en keerden dan langs het haventje terug.

De baggerboot houdt de vaargeul open en vaarde constant heen en terug.strand.jpg

Op deze Schotse boot werden we heel hartelijk ontvangen!
W'll meet again op de volgende Havenfeesten,hebben we elkaar beloofd .
Alvast goede vaart naar Aberdeen.

26-03-16

Weeral panne.

Er zijn weken dat het leven zachtjes voortkabbelt maar er zijn ook weken dat alles in één keer op je afkomt. Deze week was zo eentje. Er was wel elke dag iets.
Het zwaartepunt was natuurlijk dinsdag met de aanslagen in Zaventem en in de metro in Brussel. Het gebeurde niet vlak naast mijn deur maar toch dicht genoeg om de hele dag van slag te zijn. Aanvankelijk wist ik het niet tot de onderhoudsman van de chauffage langs kwam en zei " das toch erg hé wat er in Brussel gebeurt"

zn5yec.gifToen ik de TV openzette zag ik wat hij bedoelde en vlak erop liep het nieuws binnen dat er ook een ontploffing was in de Metro in Brussel. Het eerste moment weet je niet goed wat denken, maar als je dan begint te realiseren dat een paar mensen op een paar minuten tijd het leven van zoveel onschuldige slachtoffers heeft vernietigd en zoveel families in een ontzaglijk verdriet stortten, dan vraag je je echt af "waarom". Meer woorden wil ik er niet aan besteden want zoals ik eerder al schreef, het maakt me woordeloos en laat mij achter met een groot gevoel van machteloosheid . Het is altijd iemands geliefde, kind ,ouder ,vriend(in) wier leven bruusk is gestopt.

Die gebeurtenissen maakten dat ik ook niet zoveel zin had om hier over mijn dagelijks leven te vertellen.
Ook al omdat ik even niet op internet geraakte en eveneens geen TV had.
Wat denk je dat er weeral gebeurd is? Inderdaad opnieuw een serieuze panne. En die panne was echt niet bij mij alleen. Dat heb ik achteraf vernomen van vrienden. Zowel Proximus als Telenet lieten ons in de steek. De hele dinsdag was er geen vuiltje aan de lucht en 's avonds sloot ik alles gewoon af, de TV en de PC.

television-panne-obsolescence-programmee.jpgWoensdagmorgen stond ik op en dacht, ik kijk nog even of er nieuwe verwikkelingen zijn. Bij het laatavond nieuws had de nieuwslezer als afscheid gezegd dat er de volgende morgen extra nieuwsuitzendingen zouden zijn. 's Morgens ben ik geen TV kijker maar een krantenlezer, deze keer zette ik toch de TV aan.
Maar toen ik de knop indrukte zag ik even de nieuwsuitzending en plop alles viel uit. " Geen signaal" kwam er op het scherm. Ik zag dat er verschillende verklikkerlichtjes op de zendertjes niet werkten. Ik wist al hoe laat het was, alleen hoopte ik  met de procedure te overlopen waarbij je een nieuwe start kunt  maken dat het in orde zou komen. Dat lukt dikwijls maar deze keer niet. Dan maar afwachten want bij de vorige pannes startte alles weer vanzelf op na een  paar uurtjes geduld. Deze keer echter niet.
Ik belde Proximus op en na wat toetsen indrukken en na het berichtje dat er onvoorziene storingen waren op de lijn ( dat bericht komt er sedert de serieuze pannes door de werken aan de A11) kreeg ik een héél lieve mannenstem aan de lijn. Echt waar, ik smolt bijna van die mooie stem innocent.

Toen ik hem vertelde dat het nu al de derde maal op korte tijd was dat alles uitviel zowel TV als internet en b-box3.jpgzelfs eens de elektriciteit plus de telefoon. Het kwam telkens na een paar uren geduld vanzelf weer in orde( dat zeiden ze toen aan de telefoon " even geduld, we zijn op de hoogte en werken eraan"). Maar deze keer kwam het na een hele voormiddag niet in orde.
Ik hoorde hem zuchten:" Ik vrees dat de zender die panne nu niet heeft overleefd. Ik geef u een ticket nummer en daarmee moet je naar de proximus winkel om een digibox3 en een nieuwe wifi bridge. Het is een nieuwere uitgave dan deze die je nu hebt en je moet het zo en zo installeren. Ik zuchtte ook eens en toen zei hij " ik bel je over een paar uur terug en zal je helpen, moest je het niet voor elkaar krijgen"

Wi-Fi-Bridge-trio.pngEenmaal terug met de apparaten begon ik aan het knutselwerk. Samen met Sébastien ( want er was twee dagen geen school voor hem)probeerden we al die kabels goed te verbinden. Maar we kregen de TV niet aan de praat, internet was wel al oké.

Geloof het of niet de man van Proximus belde effectief terug en hielp me verder tot alles in  orde was. Ik moet in elk geval goed onthouden wat er me bij een volgende panne te doen staat om de TV terug aan de praat te krijgen. Een kleinigheid was het, maar je moet het weten hé! Het enige minpunt aan dit alles was dat ik de wifi bridge moest betalen. De vorige dateerden
van 2008 en vielen ruimschoots buiten garantie . Behoorlijk lange tijd meegegaan, denk ik dan.
Ik heb de man héél hartelijk bedankt en hem een mooi Paasweekend toegewenst. Hij wenste me ook een fijne Pasen toe. En ik voegde er nog aan toe " tot een volgende keer misschien" waarop hij in een lach schoot. Ja ,dat kan toch best met al die pannes van de laatste tijd wink.

De rest van de week moet wachten tot na Pasen!

Vergeet het niet : het zomeruur gaat morgen in!

24-03-16

verdriet zal er zijn.

Hetgeen dinsdag is voorgevallen zal ieder weldenkend mens naar de keel gegrepen hebben. Mij ook en gebiologeerd bleef ik die dag het nieuws volgen tot het ogenblik dat het nieuws in herhaling begon te vallen. Dan heb ik de knop uitgeduwd. Mijn gedachten bleven bij de slachtoffers en de families die geliefden verloren. Het ongeloof dat mensen tot zulke daden in staat zijn overheerste, en ook verdriet om al die onschuldigen die het leven lieten bij een waanzinnige daad

De schrik overheerst in het land. De voorzorgsmaatregelen die in het hele land genomen worden zijn enorm. In onze uithoek van het land mogen de kinderen op school niet buitenspelen, niet op uitstap gaan, ze moeten aan de school zelf afgehaald worden en dan nog met een klein aantal per keer. De wijkagenten moeten met een kogelvrij vest dienst doen en dan nog per twee( deze maatregel werd deze namiddag afgezwakt maar de kogelvrije vest blijft).

Toch gaan we moeten verder leven en  liefst in zo normale mogelijke omstandigheden. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat het niet meer zal worden zoals het voor de aanslag was, er zal altijd onrust zijn bij het minste of meest dat buiten het gewone valt. Het zal moeten slijten.

Verdriet zal er zijn  maar toelaten dat we verdriet hebben is ook een vorm van sterk zijn. En sterk moeten we zijn, met opgeheven hoofd!

ps  Ik ben hier buiten mijn wil om een paar dagen weggebleven. Ik vind het niet passend om hier over persoonlijke problemen  te schrijven. Dat doe ik morgen .

20:28 Gepost in Actualiteit | Commentaren (11) | Tags: aanslag |

22-03-16

Onbegrijpelijk...

aanslag

De gebeurtenissen van vandaag maken me woordeloos.

23:15 Gepost in Actualiteit | Commentaren (10) | Tags: aanslag |

08-03-16

8 maart Vrouwendag

Eerbetoon aan alle vrouwen op de wereld!

Ik schreef vroeger al over het ontstaan van de Internationale Vrouwendag (klik)