01-05-13

1 mei 2013

meiklokje fijn.jpg

In Ieper hadden we een luchtig intermezzo tussen de wandeling naar de Menenpoort en het Museum In Flanders Fields. Het was marktdag en vòòr de gids arriveerde liepen we even tussen de talrijke kraampjes. Ik nam er enkele vrolijke foto's en werd zelf ook op de foto gezet.

kortrijk markt3.jpg

De toren van de St Maarten kerk en de torentjes van de Lakenhalle zagen dat de markt goede zaken deed. Een stel muzikanten maakte zich klaar voor een klein concert! In het zonnetje zag je al mensen die in de voormiddag op een terrasje gingen zitten. Een reuze opblaaspop stak boven de kramen uit: reclame voor een eetkraam.

Ieper markt.jpg

Je kon er ook verschillende soorten dieren kopen  van barbaries, kippen in alle vormen en kleuren, hamsters,konijnen... Zie die beestjes opeengepakt in de kooien zitten...Ik vind dat niet kunnen, maar ja wie ben ik. In elk geval mogen ze bij ons op de markt allang geen kleinvee meer verkopen .

Ieper markt1.jpg

Kleurtjes zijn troef dit jaar. Een vriendin deed alsof ze een taille mannequin  had. Wishful thinking ,want ze is nogal mollig ;-)

Ieper markt2.jpg

In plaats van een kiekje naast de orgelman, zette hij zijn hoed op mijn hoofd en mocht ik ook eens aan het hendeltje van het draaiorgeltje draaien.

Nog een zonnige dag !

12:00 Gepost in Vrije tijd | Commentaren (20) | Tags: mei, ieper, markt, senioren |

Dag Magda!

O, ik wil graag zo'n zijdehoentjes !
En ik zal er toch ooit een paar hebben
Heb wel gisteren een haan gaan kiezen, ze waren gratis!
Hij doet het goed tussen mijn drie kippen en het is ne mooie ook!
Hij kan in ieder geval zijn kukeleku mooi brengen en antwoord op de hanen van in de omtrek! Ben benieuwd of hij deze avond mee het kot in zal gaan om te slapen!
Wens je verder nog een fijne dag toe jij hebt er alvast van genoten zo te zien.
Lieve groetjes annemarieke, x

Gepost door: annemarieke | 01-05-13

Reageren op dit commentaar

@Annemarieke, hopelijk went de nieuwe haan snel aan zijn nieuwe thuis. en in het vervolg heb je 's morgens vroeg geen wekker meer nodig ;-)

Gepost door: magda | 01-05-13

Ik dacht ook dat het verhandelen van levende dieren aan strikte regels onderworpen was, maar ik heb net even internet geraadpleegd en dat blijkt niet zo te zijn. Ik weet zelfs niet of daar enige controle op uitgeoefend wordt en dat lijkt me nochtans hard nodig, want ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het allemaal niet echt diervriendelijk verloopt.

Gepost door: Benjamín | 01-05-13

Reageren op dit commentaar

@Benjamin , als er geen wetgeving is die het een en ander bepaalt over verhandelen van dieren op markten , denk ik dat er door de gemeente politieverordeningen kunnen gemaakt worden. Vroeger zag je hier ook dieren te koop op de markt , maar dat is allang geleden.

Gepost door: magda | 01-05-13

Hmm..ik weet niet of die beestjes bij die handelaren áltijd zo opeengepakt zitten..als wezelf reizen zitten we ook opeengepakt in een vliegtuig of bus..en daar hoor je ook niemand over hehe.
Ik vond die Grote Markt van Ieper enorm gezellig! :-)

Gepost door: mizzD | 01-05-13

Reageren op dit commentaar

@Mizzy, maar daar kiezen we zelf voor als we ergens opeengepakt zitten. Deze dieren hebben niks in te brengen. Ik betwijfel of ze bij de handelaars véél ruimte krijgen. Ik heb al dierenwinkels gezien en de beestjes zitten er ook in kooien.Misschien niet zo opeengepakt als op de markt.

Gepost door: magda | 01-05-13

mooi weer ,fijne mensen zie ,meer moet niet voor een fijne dag

Gepost door: sloeber | 01-05-13

Reageren op dit commentaar

@sloeber,inderdaad was het zonnig weer maar toch nog met een frisse wind. Je kon maar beter aan de zonzijde van de weg lopen.

Gepost door: magda | 01-05-13

prachtige collages Magda ..

die met de kledij enz heft mijn voorkeur

groeten

Gepost door: willy | 01-05-13

Reageren op dit commentaar

@Willy, de kleuren van die jeans en handtassen sprong ook fel in het oog !!

Gepost door: magda | 01-05-13

Het zag er daar goed uit in Ieper en ja vanaf vandaag betalend parkeren te Nieuwpoort. Het zal even wennen worden ook voor de nieuwpoortenaars, maar wij gaan gelukkig zoveel mogelijk met de fiets op verplaatsing.
Voor de meiklokjes was het nog zoeken in de tuin, door de strenge winter en de koude NO wind zijn ze nog niet in bloei.
De laatste tijd hier druk met mijn cursus natuurgids, ben nu zelf ook spotter voor het opvolgen van broedplaatsen in mijn regio van de bruine kiekendief.
Ja turen en beloeren van vogels.
Gisteren om 05.30u met de fluisterboot op de Blankaart (natuurreservaat Diksmuide) gevaren en het beleven van het ontwaken van vogels en waterwild, het adembenemend prachtig en toch zo dicht bij huis.
Nog een prettig verloop van de week en gelukkig voor de tuin hebben we deze nacht een goeie regenvlaag gehad

Gepost door: David Luc | 02-05-13

Reageren op dit commentaar

@Luc oppassen geblazen in het begin , want het zal bij jullie wellicht in het begin ook zo verwarrend zijn als bij ons.Ik geef mijn geld liever aan wat anders uit dan aan boetes !
Meiklokjes zijn nochtans taai ,maar hier heb ik er dit jaar geen gezien. Geen zin zeker om boven de grond te komen!
Je smijt je er met hart en ziel in hé in die cursus natuurgids! Als je met een gids op stap gaat wat je ook bezoekt dan valt het toch op wie er met hart en ziel vertelt .Ik ben ervan overtuigd dat jij zo'n bezield mens bent .
Wij hebben hier de rest van jullie regen gekregen,niet eens genoeg om zelf nat te worden! Nog een prettige week en hopelijk krijgen we de zon veel te zien! groetjes,ook aan Tine.

Gepost door: magda | 02-05-13

Aan het hendeltje van het draaiorgeltje mogen draaien, ik denk dat dat jouw dag helemaal goed maakte, Magda. En het hoedje stond jou goed.
Groetjes !

Gepost door: Fluwijn | 02-05-13

Reageren op dit commentaar

@Fluwijn, de orgelman haakte onmiddellijk in op de vraag van de portrettetrekker " allé een beetje dichter bij de orgelman" En hier zie je het vervolg,hahahha!

Gepost door: magda | 02-05-13

Ik was er ook al: het oorlogsmuseum, de Last Post, de militaire kerkhoven, met gids. Indrukwekkend!

Gepost door: oma-moetje | 02-05-13

Reageren op dit commentaar

@oma-moetje ,er is geen ander woord dan "indrukwekkend". Het beroert iedereen die deze streek bezoekt. De kerkhoven met gesneuvelden uit de eerste wereldoorlog liggen doorheen de hele streek.

Gepost door: magda | 02-05-13

Ik dacht dat het al lang verboden was om dieren op een markt te verkopen, ik zit er dus ferm naast :-( Hier zie je dat in ieder geval al lang niet meer.
Toffe broeken....was ik maar twintig jaar jonger :-)

Gepost door: bea | 02-05-13

Reageren op dit commentaar

@Bea, Benjamin heeft het opgezocht ,dus geen wetgeving hierover . Het wordt overgelaten aan de gemeente om hierover te beslissen. In elk geval is het in mijn gemeente al lang niet meer toegelaten.

Haha zo'n jeans in een knalkleur heb ik me niet gekocht maar toch eentje in een rode wijnkleur en dochterlief vindt het me erg mooi staan! Dus voel ik me opperbest in die broek.Ik hou van kleurtjes maar ik hou toch rekening met mijn leeftijd.

Gepost door: magda | 02-05-13

ooooh Magda, zoals je vriendin wil ik ook wel poseren haha
eindelijk eens slank

en zelf was je ook in goed gezelschap
hij zal toch niet gedacht hebben dat jij het aapje was :-p

Gepost door: fotorantje | 04-05-13

Reageren op dit commentaar

@hahaha Antje die vriendin zei het ook " nu zie ik er een keertje slank uit". Een aapje niet ,maar wel zijn compagnon ! Alleen kon ik niet zo goed overweg met dat hendeltje want je moest gelijkmatig draaien anders viel het kartonnetje met al die gaatjes niet in de juiste plooi.Dan zou er maar een vals deuntje gespeeld worden :-)