12-07-13

Op stap geweest

Gisteren was ons jaarlijks uitstapje met het Pajerotreintje.
Vorig jaar trokken we naar de struisvogelboerderij in Aardenburg(Nl) (klik) en daarna bezochten we met een gids Middelburg(B) en het jaar ervoor bezochten we de slakkenboerderij in Aardenburg en reden we dan door een krekengebied naar het Museumcafé (klik)in Nieuwvliet( Nl). Telkens werd het een fijne dag.

Gisteren trokken we weer op pad en deze keer richting Sint Laureins(B) waar we aangenaam werden verrast. Ik hou er nog even de spanning in stap ondertussen maar in het pajerotreintje en maak de anderhalf uur durende trip mee...

Dit jaar stapten we in een splinternieuw treintje en vertrokken we van het sportplein Molenhoek. Pas op weg ondervonden we verkeershinder. Een mastodont van een camion had zijn gps gevolgd en draaide een smalle straat in en alle verkeer zat blokvast. Het duurde minstens een kwartier en de hulp van de halve bevolking van Westkapelle om die mastodont terug achterwaarts te doen rijden zodat wij -vastgeklemd in een wegversmalling -uiteindelijk verder konden rijden!!

senioren,treintje,zomer,eikendal,st laureins

Gezien zo'n treintje niet op grote autowegen mag rijden trokken we dus langs kleinere wegen naar ons einddoel. We reden langs het kunstwerk van Dirk Zoete waar de gemeente errond een bloemenweide inzaaide.

Richting Sluis zagen we enorm grote bloeiende aardappelvelden en ook op de verdere rit kwamen we velden vol  tegen.

Langs een ventweg reden we over de Damse vaart  Nederland binnen...

damse vaart.JPG

... om in de richting van Aardenburg dit aardig kasteeltje  op de "Kruisdijkschans" tegen te komen. Dit staat er al eeuwen en na een grondige  restauratie blijkt het ouder te zijn dan aanvankelijk gedacht. Als kind fietste ik er dikwijls langs op weg naar de zusters van mijn moeder wonende  in Heille en in Aardenburg. Het kasteeltje zat verborgen achter rijen bomen en immens veel struiken, tevens beschermd van de buitenwereld door twee slotgrachten

"In de strijd tegen de Spanjaarden werd de schans in 1640 aangelegd. Er kwam al snel een verdedigingstoren op en dat was bijzonder voor deze regio. Die toren werd later omgebouwd tot woning. De schans gaat nu ook weer dienst doen als woning. "( internet)

We reden langs landelijke wegen tussen Heille en Aardenburg naar Eede .

Koningin Wilhelmina heeft onmiddellijk na de bevrijding in 1945 aan het totaal verwoeste Eede een bezoek gebracht.
"In 1954 onthult koningin Juliana op een pleintje in Eede een monument.  In 1984 komen bij het monument twee plaquettes: een ter herinnering aan de bevrijders en een met de namen van burgerslachtoffers" Internet.(klik)

We kwamen in Eede een Luchtwachttoren(klik) tegen. Ik had hier nog nooit van gehoord. Wil je er meer over weten dan druk je even op klik.

Via Eede reden we langs een eindeloos lange rechte weg weer Belgie binnen en reden we naar ons einddoel namelijk het domein Eikendal in Sint Laureins. Maar morgen meer .

De foto's zijn allemaal genomen vanuit een rijdend treintje en van achter glas.

leuk uitstapje lijkt me, benieuwd wat het doel was

Gepost door: fotorantje | 13-07-13

Reageren op dit commentaar

@Antje ,ik ben te lang buiten gebleven ,maar morgen komt het vervolg eraan hoor!

Gepost door: magda | 13-07-13

het krekengebied.....

je hebt me curieus gemaakt Magda

fijne dag

Gepost door: willy | 13-07-13

Reageren op dit commentaar

@Willy, de anderhalf uur durende rit met allerlei verhalen die de gids vertelde was nimmer saai! Het is daar wel het krekengebied maar dat was ons eigenlijke doel niet. Bij een vorige uitstap is daar héél uitgebreid over verteld geworden.