23-05-14

Verrassingsreis

Voor al de senioren was een verrassingreis uitgewerkt. Niemand wist waar we die dag naar toe reden. We stapten om 8 uur in een dubbeldekbus  . We waren met meer dan 70 ! Ik was echt benieuwd waar we heen gingen want hou maar eens 70 mensen bijeen. Het liep allemaal op rolletjes want er waren mogelijkheden genoeg om de dag door te brengen.

Volgens de reisroute vermoedde ik dat we naar Rijsel gingen. Toen we aan de grens kwamen draaide de dubbeldekker een parking op en kregen we in een café restaurant een croissant en koffie en werd bevestigd dat na deze korte stop we doorreden naar Rijsel. Daar zouden we allemaal samen de Zoo bezoeken en tegen de middag allemaal samen gaan eten.
Daarna mocht iedereen de namiddag doorbrengen zoals je het zelf wenste. Sommigen verkozen een kort wandelingetje en een terrasje, anderen wilden shoppen , nog anderen wilden met enkele vrienden de stad verkennen en kregen een interessant gidsje mee om wegwijs te geraken en ik verkoos de grote wandeling in gezelschap van de petanque vrienden. (Niet iedereen van de  seniorengroep speelt petanque ).

Maar laat we beginnen met de start. Hieronder zie je de dubbeldekbus die halt hield aan de franse grens waar we  langs een grensslagboom ( de weg liep daar gewoon dood ;-)naar het cafe-restaurant gingen ontbijten.

reis naar Rijsel.jpg

Op de autostrade zagen we het warenhuis Auchan waar héél veel Belgen hun inkopen doen.
De afslag naar Rijsel zelf liep langs een smalle baan waarbij je je afvroeg of die dubbeldekker daar wel langs kon!

reis naar Rijsel1.jpg

We reden een heel eind langs moderne gebouwen...

reis naar Rijsel2.jpg

..om eindelijk in een groen landschap te komen. Dit groen bleek een deel te zijn van het Bois de Bologne ( ja ook in Rijsel is er een  Bois de Boulogne )en tegen dit bos is ook de Zoo gelegen. Het scheve standbeeld( ik nam de foto vanuit een hotsende bus) is een homage aan de reisduiven die tijdens de  1e Wereldoorlog oorlog post overbrachten. Het noemt  "Au pigeon voyageur".

reis naar Rijsel3.jpg

De bus liep leeg en iedereen stapte onder een stralende zon een nog verlaten pretpark in. Een heel mooi kindvriendelijk pretpark. Alles was nog gesloten . Misschien had ik wel eens een ritje met de botsauto's gemaakt :-)  en  die mooie Molen kwam zeker uit Holland!

reis naar Rijsel4.jpg

We wandelden rond het pretpark en zagen dat restanten van vestingmuren indertijd gebouwd door Vauban

reis naar Rijsel5.jpg

Toen kwamen we aan de ingang van de Zoo. Deze zoo is gratis voor iedereen!! Het is niet erg groot maar het is er heerlijk wandelen. De dieren die er verblijven hebben veel ruimte en groen. Ik maak een kort overzicht.

Het ene moment liepen we te puffen in de zon en op een paar minuten tijd werd de hemel inktzwart en kregen we een onweer om u tegen te zeggen. Het goot water en er vielen hagelbollen zo groot als knikkers. Gelukkig konden we schuilen onder afdaken van een soort cafetaria. Was ons hoofd droog onze voeten stonden in het water dat van alle kanten over de plankenvloer binnenstroomde.

Spectaculair was dat we uit verschillende bomen mannen langs touwen naar beneden zagen komen.
Boomverzorgers vonden het veiliger om ook onder afdaken te schuilen voor dit zware onweer.

Ik had de grote camera mee en vond het veiliger om die op te bergen want het water spatte aan alle kanten.
Zo zagen we grote groepen kleine kinderen in gekleurde hesjes samen met hun begeleiders spurten naar de bussen die juist aan de ingang stonden. Ze waren allemaal om ter natst niettegenstaande velen regenkledij droegen. Tja met open jasjes en open hesjes...

Toen de hagelbuien overgingen in felle regen en het na een tijdje minder hard regende liepen we ook naar de bus die ons naar een bekender gedeelte van Rijsel bracht .
Morgen verder...

22:29 Gepost in vrienden, Vrije tijd | Commentaren (12) | Tags: senioren, reis, rijsel |

Was al veel in Rijsel maar wist niet dat er daar een dierentuin was. Nu ja, Rijsel is voor mij shoppen en terrasjes doen :-)
Magda, boksauto's! Maar goed dat je niet de mogelijkheid had om daarop te gaan....denk ne keer aan uw hersentjes die nog aan het bekomen zijn van de schudding die je hen bezorgde ;-)

Gepost door: bea | 24-05-14

Reageren op dit commentaar

@Bea, hahaha dat is waar en ik ondervind er nog altijd hinder van :-( maar het kind kwam in mij naar boven toen ik al die leuke dingen zag in het pretpark. Een ritje op een monorailwagentje voor kleintjes zou beter zijn , :-))

Gepost door: magda | 24-05-14

Ik wist ook niet dat er in Rijsel een zoo was. En dan nog gratis ! Gelukkig waren de botsauto's nog dicht. Want dat lijkt me geen goed idee voor iemand die nog hersteld van een hersenschudding. Maar ja, als de kleinkinderen er niet bij zijn om op hen te passen, willen oma's altijd ondeugende dingen doen hé ?
Dat onweer leek er me wel eentje dat kon tellen. Wij kregen er gisteren hier ook zo één over ons hoofd.
Groetjes !

Gepost door: Fluwijn | 24-05-14

Reageren op dit commentaar

@Fluwijn, op de bots auto's willen zitten,pppfff, zo zie je maar dat het hoofd van mij nog niet in orde is.
Dat onweer was precies een zondvloed en een uur later scheen de zon en liepen we voor de rest van de dag met onze jassen op de arm!
Het bezoek aan de Zoo van Rijsel beviel iedereen.Niet te vergelijken met de Zoo van Antwerpen maar eerder een groot park mooi in het groen en met een diversiteit van kleinere dieren.

Gepost door: magda | 24-05-14

Om in herhaling te vallen Magda hier noch iemand die niet wist van die dierentuin.
Dat is de stad die wij West- en Oostvlamingen het meest gaan/gingen bezoeken. Is nu al 'n tijd geleden, maar ik kwam er graag omdat je er ook onze Vlaamse keuken volop kon vinden, en nu nog hoop ik.
Wel 'n hele reis, maar toch de moeite waard, maar liefst zonder dierentuin voor mij.
Groetjesssss

Gepost door: greta | 24-05-14

Reageren op dit commentaar

@Greta, het is geen spectaculaire dierentuin maar zoals ik bij Fluwijn zei eerder een groot park en héél gezellig om in te wandelen. Ik vond het wel mooi van de inrichters om eens iets anders uit te kiezen want inderdaad iedereen kent Rijsel als de winkelstad bij uitstek voor Oost- en Westvlamingen.Het eten was niet zo speciaal,kan ook niet als er daar 70 man ineens komt binnenvallen en anderhalf uur later weer naar buiten trekt!
Zo erg ver is het niet voor ons. Anderhalf uur rijden en we waren er.

mooie uitstap
leuk zo'n gratis park met beestjes

Gepost door: fotorantje | 24-05-14

Reageren op dit commentaar

@Antje, een verrassend onderdeel van een leuke dag.En moest die zondvloed er niet geweest zijn dan konden we in het groen op een terrasje zitten genieten ,maar dat was ons niet gegund!

Gepost door: magda | 24-05-14

Waar zag ik die zoo nou al eerder ergens op een blog? bij kimmekepunk? in ieder geval wist ik nog dat ie gratis was, dus ik héb het ergens gelezen.
Zo'n leeg attractiepark lijkt me hartstikke ongezellig hoor.. maar een dierentuin, groot of klein, kan me altijd bekoren.
Ik was met Lucretia eens in Lille voor de kerstmarkt.. en we zagen ook veel van de stad toen.. zó'n mooi beursgebouw onder andere!
Groetjess!

Gepost door: mizzD | 25-05-14

Reageren op dit commentaar

@Mizzy, de dierentuin was een onderdeeltje van de dag en jammer genoeg zijn we daar echt uitgeregend. Ja wat wil je het was nog vroeg in de voormiddag en dan is zo'n attractiepark- voornamelijk voor jonge kinderen- niet open hé! En de dametjes op leeftijd (ahum) gaan dan nog geen poffertjes of wafels eten,hahaha! Behalve de dierentuin wilden we ook zo graag eens wandelen in dit grote bos dat er aanpaalt, maar dat leek me met het onweer niet erg aan te raden.
Ik maak nog een logje over de stad zelf. Rijsel zit propvol mooie gebouwen!

Gepost door: magda | 25-05-14

Prachtig schoolfeest en hij komt echt precies uit Grease. Lille ken ik ook ben er eens een dagje naar toe geweest met de trein. Wat hebben ze daar prachtige gebouwen.

Gepost door: marylou | 27-05-14

Reageren op dit commentaar

@Marylou, Lille is een prachtig stad om te bezoeken. En het schoolfeest is een daverend succes geweest. De kleinzoon, Sébastien ,speelde met overtuiging zijn rol. Echt een typetje uit de film Grease.