30-06-14

Wandeling in de Kalfduinen

Vandaag is de vakantie begonnen en zijn de kleinkinderen gearriveerd. Het was petanque namiddag en ze zijn mee gegaan naar het sportveld . Oma speelde petanque en zij hebben het fietsparcours afgereden en ik zag ze na een tijdje voetbal spelen met andere kinderen.

Vandaag waren er veel senioren afgekomen en er heerste een uitgelaten sfeer. Een vakantiegevoel ! Een heerlijke bende !

Maar laat ik nu even vertellen dat ik gisteren in eigen stad een wandeling met de senioren heb gemaakt . De helft van de wandeling kende ik niet eens. Met een gids ( iemand van de senioren die een gidsen opleiding heeft gevolgd) maakten we een wandeling in de Kalfduinen (klik)

Eerst trokken we door een stuk bos waar je uitzicht hebt op de golf.

Daarna kwamen we een heel stuk verder weer op de weg. Op een duinenrug ( de blinckaertduin, zo genoemd omdat het helder witte zand blonk in de zon)staan er nog oorspronkelijk gebouwde villa's . De gids sloeg plots een paadje in  waar ik het bestaan niet van af wist.

Rechts zag je bomen en struikgewas en links had je zicht op de verder gelegen wijk Oosthoek. Op een gegeven ogenblik zat je echt midden in het bos en na een tijd wandelen kwam je via een onooglijk paadje terug in de bewoonde wereld,  met name de wijk Oosthoek.

In de Oosthoek konden we onze dorst lessen om daarna terug in een ander deel van het bos te verdwijnen en op een open plaats er weer uit te komen in de wijk Zevekote.(klik) Zoals de naam het suggereert stonden er hier vroeger 7 armtierige huisjes. Nu staan er exclusieve woningen.

De gids vertelde over de geschiedenis van dit vroeger volkswijkje, van de molen van moeder Siska en het( nog bestaande) schooltje. Wandelend langs een pad naast het schooltje trokken we nu de velden in.

Gezien de zanderige grond tref je hier hoofdzakelijk maisvelden aan.

De landbouwers zijn verplicht het pad vrij te houden omdat er hier vroeger een "kerkwegel " liep. Een soort erfdienstbaarheid. Dit jaar moesten we door een maïsveld stappen. Andere jaren kan het een aardappelveld zijn.

Toen kwamen we terug in de bewoonde wereld waar in een villawijk nog één oorspronkelijke woning staat. Op een van de pleintjes stonden er lantaarnpalen die begroeid waren met klimop en ons deden denken aan een rechtopstaand insect.

Een héél mooie en zonnige dag hadden we. Ideaal weer voor een wandeling . Zelfs de avond sloot zich zonnig af. Regen hebben we niet gezien. Ik sloot deze dag af met een uurtje water geven aan groenten en planten!!

22:10 Gepost in knokke, wandelen | Commentaren (4) | Tags: wandelen, seneioren, kalfduinen, bos |

Ferme wandeling! Goed dat er een gids bij was, leuk om op die manier plekjes te zien die je anders nooit zou ontdekken. Die lantaarnpaal is, zoals je zegt, precies een reuzeninsect :-) Moesten ze het er om willen doen, het zou niet lukken :-)

Gepost door: bea | 01-07-14

Reageren op dit commentaar

@Bea, die wandeling is ons allen erg bevallen . Een goeie gids, een leuke groep en mooi weer en halverwege kregen we nog een drink van de inrichters aangeboden ook. Wat wil je nog meer hé!!

Gepost door: magda | 01-07-14

langs onbekende paden Magda...

die hebben ze speciaal voor je uitgekozen denk ik...
zo zie je maar, dat e het niet ver moet gaan zoeken..

prettige dag

Gepost door: willy | 01-07-14

Reageren op dit commentaar

@Willy, inderdaad ver moet je het niet gaan zoeken. Voor mij en ook voor anderen wel een verrassende wandeling. Zo zie je maar dat je in eigen streek nog plekjes kunt ontdekken waar je het bestaan niet van af wist.