20-04-15

wandelen op het strand

Samen met de kleinzoons hadden we er tijdens de Paasvakanties al een paar mooie uitstappen opzitten en telkens was het weer meegevallen. Vòòr de vakantie teneinde was wilden we toch ook eens naar zee. Vorige donderdag was het niet zonnig en het was frisser dan de vorige dagen, maar we kleedden ons warmpjes aan en reden met de tram naar Zeebrugge. Daar stapten we het strand op. De wind was ijzig, maar we stapten met de wind in de rug richting Blankenberge. Ik ben er zeker van dat we de wandeling niet zouden aangevangen hebben moest het tegenwind geweest zijn.
Het was eb en de zee was zò ver dat we niet eens de moeite namen om tot aan de waterlijn te lopen.
Het was fascinerend om te zien hoeveel kites er werden opgelaten op het strand. Met zo'n felle wind was er echt wel mankracht nodig om die de lucht in te krijgen en om die dan de baas te kunnen.

Het wandelen was niet zwaar omdat we op nat zand konden lopen. Over een hele strook lagen er honderden scheermessen en een heleboel kleine mosseltjes.

Geen zon te zien en de grijze lucht en de koude wind maakte de wandeling niet echt aangenaam. Ook geen levende ziel te bespeuren op het strand. Ja toch ééntje die op de  houten duinovergang even kwam piepen maar vlug weer verdween achter de duinen.

Keken we voor ons of keken we achter ons, het leek of we niet vorderden.

Maar na een uur enorm veel zeelucht ingeademd te hebben bereikten we de zeedijk van Blankenberge. We stapten vlug een zijstraat in om langs  een evenwijdige straat van de zeedijk verder te stappen. De bedoeling was om ergens een pannenkoek te eten en iets warms te drinken. Maar ik had de wandeling tussen Zeebrugge en Blankenberge onderschat. We hadden een doel en we mochten er niet te laat komen anders konden we niet meer binnen. De kinderen wilden dit ook niet missen, dus geen pannenkoek of warm drankje.

We wilden het Belle Epoque Museum in Blankenberge bezoeken. We waren nog juist op tijd, een kwartier later zouden we niet meer binnengelaten worden. Het bezoek start op het dak om dan zo af te dalen tot in de kelder.
Het eerste wat de jongens deden en oma ook, was het zand uit onze schoenen schudden!

Het dakterras is opgebouwd met gebroken tegels die vroeger in de  belle epoque woningen zijn aangetroffen. De glasramen komen ook uit woningen die zijn afgebroken. Ik beperk me hier tot enkele foto's want ik maakte er al een logje over toen ik er in september 2014 was met twee vriendinnen. Klik eens op  (klik) en dan zie je een heleboel foto's !

De vloer komt uit een loggia van een  Belle Epoque woning

Affiches en foto's illustreren het leven in die periode.

Prachtige tegels zijn er tentoongesteld.

Als je onder zo'n kap ging zitten begonnen de visvrouw, een visser, een portier , hun levensverhaal te vertellen. Ook de foto's met een verhaal aan de achterkant konden Sébastien boeien. Ondertussen stuurde Cédric een kaartje "groeten uit..." naar zijn andere oma. Dat kon je doen via een pc die daarvoor klaarstond. Met aandacht bekeken ze alles wat er tentoongesteld was.

Het sluitingsuur was al voorbij toen we buiten stapten. Het meisje aan de balie had ons gezegd dat we rustig konden blijven tot we alles gezien hadden. Lief toch! Dat verdiende echt een "dank je wel".

We namen in Blankenberge de tram huiswaarts en al hadden we het wat koud gehad, het was toch een leuke dag geweest volgens de jongens. En eenmaal thuis kregen ze nog iets warms om te eten, hoewel we 's middags al warm hadden gegeten.

Heel mooie foto's Magda en de jongens lijken te genieten. De bank met de mozaïeken is Gaudi-achtig, doet mij direct aan Barcelona denken.

Gepost door: Mieke | 21-04-15

Reageren op dit commentaar

@Mieke, ja die bank spring tin het oog ,maar het is ook erg mooi gedaan. Inderdaad ik dacht ook onmiddellijk aan Gaudi. De jongens doen graag zo'n uitstappen met oma. Elke uitstap moet leuk zijn maar terzelfdertijd hen ook iets bijbrengen. 's Avonds vragen ze al" oma wat gaan we morgen doen".

Gepost door: magda | 21-04-15

dat is wel een heel eind rechtdoor stappen waardoor je de indruk hebt dat je niet vooruitgaat Magda....

dat museum heb ik nog niet bezocht, ik ga eerder zelden naar Blankenberge en wil dan ook de zee nog zien...

gelukkig is de "Belle Epoque-wijk" er nog relatief goed bewaard gebleven..

prettige dag gewenst !

Gepost door: willy | 21-04-15

Reageren op dit commentaar

@Willy ,het is geen groot museum maar zeker de moeite waard. Je kunt ook met een gids een belle epoque wandeling doen. De moeite waard om al die mooie gebouwen ,dikwijls met een geschiedenis te bewonderen..

Gepost door: magda | 21-04-15

Wat een prachtige Art nouveau wandtegels met die afbeelding van 'n waterlelie in reliëf. Hebben wij zo naar gezocht, en hier staan ze nu, maar waarschijnlijk niet te koop, nu ondertussen heb ik andere, maar toch die hier hebben mijn hart gestolen Magda.
Konden we uren naar kijken hoe ze die kites in de lucht trachten te houden, is helemaal niet makkelijk.
De zee dat is voor ons altijd een beetje "thuis komen".
Zonnige groeten!!!!!

Gepost door: greta | 21-04-15

Reageren op dit commentaar

@Greta, er is zoveel moois dat onachtzaam is weggesmeten en gelukkig kun je hier nog van die pareltjes zien.
Ik vond het toch wat gevaarlijk om met zo'n strakke wind te kiten! Als een kite naar beneden donderde kon je maar maken niet in de buurt te zijn.
Greta zon is er nu wel ,maar het blijft toch erg koud met die ijzige wind.

Gepost door: magda | 21-04-15

Wat een pracht en praal was het toen in de huizen. Was een oningevulde droom van mij om ooit zo'n belle epoque woning aan te schaffen. Maar de tijd schreed voorbij, en door mijn horecawerk nooit tijd gehad.
Nu is het al veel en veel te laat, en blijf ik in mijn klein rijtjes woning tot de boze wolf mij komt halen ;-)
Maar gelukkig konden we nog dromen hebben, voor de volgende generaties zijn het meer doem beelden die er staan te wachten..

Gepost door: roysfoto | 21-04-15

Reageren op dit commentaar

@Roy , zo'n huis was ook niet voor mijn portemonnee. De vrouw des huizes werkte toen met meiden en knechten die een eigen ingang hadden via het souterrain en al die mooie spullen werden piekfijn onderhouden. Tja het hedendaagse comfort ontbreekt natuurlijk maar ze wisten toen ook niet van beter.

Gepost door: magda | 21-04-15

Ja, ben het met greta eens.. die prachtige lelie-tegels trekken m'n oog als eerste.. zó mooi! (maar ik hoef ze zelf niet te hebben hoor hehe zou hier in dit kleine moderne huisje niet staan)
Een strandwandeling neemt bijna altijd meer tijd in beslag dan je van tevoren bedenkt hehe.. ik ben dat ook al tegen gekomen! Maar gelukkig waren jullie nog net op tijd om al dat moois in dat museum te kunnen bekijken.

Gepost door: mizzD | 21-04-15

Reageren op dit commentaar

@Mizzy, op zich was het niet zo erg dat de wandeling langer duurde dan voorzien. Maar die wind maakte het op den duur onaangenaam en we kregen het ook koud. We zaten in niemandsland daar en dus moesten we verder tot in Blankenberge. Het bezoek aan het museum maakte het dan weer goed en eenmaal terug thuis hebben we frikandellen en frieten klaargemaakt. Ik had op slag al mijn punten van de kleinkinderen ,hahahah!

Gepost door: magda | 21-04-15

ja die tegeltjes zijn prachtig, maar dat is gans dat belle epoque centrum hé, echt de moeite

Gepost door: fotorantje | 21-04-15

Reageren op dit commentaar

@Antje ,inderdaad het hele belle epoque centrum is mooi en zeker de moeite om te bezoeken. Deze keer was het erg kalm en dat is dubbel genieten. De vorige keer was er een grote groep met een gids en dat is niet zo leuk voor de andere individuele bezoekers.