01-08-15

De tuinen van Adegem

Jaarlijks gaan de senioren op 11 juli met een toeristen treintje op stap. Dit jaar was het doel de "Tuinen van Adegem". Wil je er wat meer over weten druk dan op (klik) want er zijn niet enkel de tuinen die je kunt bezoeken maar ook het Canada Poland Museum . Dat laatste hebben we niet gedaan. Maar het is wel de moeite waard.

De tuinen kun je enkel met een gids bezoeken. Maar die man is een fenomeen op zich. Hij vertelt zo sappig en dikwijls in dichtvorm  over de tuinen die je te zien krijgt. Hij voelde dat het publiek genoot en deed er nog een schepje bovenop zodat we dikwijls dubbel lagen van het lachen. Maar al met al, hij wist waar hij over vertelde. Het is zijn levenswerk.

Het toeristentreintje mag niet rijden op hoofdwegen dus reden we langs stille wegen en zagen we het centrum van veel dorpjes waar we anders op de hoofdweg voorbij raasden .

Na anderhalf uur bereikten we Adegem( tussen Maldegem en Eeklo) waar we het imposante gebouw binnentraden om eerst iets te drinken. Het was die dag snikheet en een fris drankje was welkom.

We bezochten niet het Canada Poland museum maar hier en daar stonden er in de grote hall enkele kijkkasten.

Na de verfrissing en het toiletbezoek gingen we met de gids naar de tuinen.

Anderhalf uur wandelden we daar en genoten van de verhalen die de gids vertelde en natuurlijk ook van de mooi aangelegde tuinen. Een kleine impressie hieronder.

Omdat het zo warm was liet hij ons telkens- als het enigszins mogelijk was - op een schaduwplekje halt houden om te vertellen hoe die tuinen zijn ontstaan

Daarna reden we met het treintje terug huiswaarts , maar eerst nog een stop in het grenscafé de Tol op een paar meters afstand van Middelburg(B). Op de onderste foto stapte iedereen terug in het treintje en over Heille( gem. Sluis) en Sluis reden we naar huis. Een prachtige dag  was het.

Een heel mooie uitstap! Ware het niet dat we al rap genoeg verouderen maar ik zou tekenen om senioor te zijn voor die uitstappen die jullie maken :-) Weer een welkome tip hier die we ooit gaan gebruiken, voor ik senior ben :-) En die stoemp....mens, ik krijg er goesting in ;-) (ben aan het bijlezen)

Gepost door: bea | 01-08-15

Reageren op dit commentaar

@Bea je moet geen senioor zijn om met ons mee te rijden hoor! Iedereen is welkom . En ik kan je verzekeren dat het een dolle bende is.

Gepost door: magda | 02-08-15

Wat is daar heel erg mooi om te zien. Voor ouderen is zeker heel goed dat eruit gaat. Ik vind de tuinen erg mooi om te doorheen te wandelen. Chinese tuin is echt schitterend mooi gemaakt. Prachtig serie foto's heb je gemaakt Magda.

Gepost door: Ferry & Jacqueline | 02-08-15

Reageren op dit commentaar

@Ferry&Jacqueline. We zijn actieve senioren hoor, hahaha! Iedereen mag suggesties binnenbrengen en als het enigszins kan doen we het ook. Door al die uitstappen en de sportnamiddagen zijn we wel een hechte groep geworden. Er wordt gekeken dat er voor iedereen iets is want niet iedereen kan lang stappen, of sporten of een hele dag er op uit trekken met trein of bus.
Die tuinen zijn werkelijk prachtig en piekfijn onderhouden.

Gepost door: magda | 02-08-15

Adegem, daar had ik geen idee van..

en je kan er nog dansen ook -:)

groeten

Gepost door: willy | 02-08-15

Reageren op dit commentaar

@Willy, het is echt een mooie plek en in de streek zelf wel bekend. Jaar na jaar heeft de eigenaar het uitgebreid en accenten aan toegevoegd. Hij heeft massaal aankopen van zuilen en beelden gedaan ergens in het Zuiden en die laten overbrengen. Ze staan verspreid over al die tuinen. De gids ( en eigenaar) is een attractie op zich en hij weet wat hij vertelt. Over de Engelse tuinen, de Franse tuinen en vooral de betekenis van de Chinese tuinen. Het was die dag zo erg warm met zo'n felle zon ,dat het een beetje moeilijk was om mooie foto's te maken. Ik heb ook nooit de nodige tijd ik moet nu al hollen om de groep niet kwijt te geraken . Ik wil ook de uitleg van de gids niet missen.
Toen wij er waren was er dansles vlak naast de tearoom. De foto's zijn niet zo mooi wegens de spiegelwanden weerkaatsing aan de ene kant en de zon inval aan de andere kant.( goed genoeg voor ons als herinnering :-) )

Gepost door: magda | 02-08-15

Ja, Sluis is een charmant stadje... Hahaha! Alle gekheid op een stokje. Ik vraag me af wie die tuinen zo meesterlijk onderhoudt en wie dat betaalt, want dat moet enorm veel werk zijn en dus klauwen geld kosten. En die gazons! Hoe doen ze dat toch? Ik ben blij dat mijn pelouse niet zichtbaar is vanaf de straat.

Gepost door: Benjamín | 02-08-15

Reageren op dit commentaar

@Benjamin, de eigenaar kan tegen een financieel stootje hoor! Die tuinen zijn gewoonweg subliem onderhouden. Hij heeft een vaste ploeg en werkt ook met jongeren die door de jeugdrechter werkstraf krijgen.
Het is een streling voor het oog om daar door te wandelen en dan geeft hij nog tips hoe je natuurvriendelijk je tuin kunt onderhouden zonder gebruik van "vergif".
Het Canada Poland museum heeft hij opgericht voor zijn vader. De Canadezen en Polen hebben de streek bevrijd in 40-45

Gepost door: magda | 02-08-15

Oef.. (2x!) anderhalf uur sukkelen in zo'n treintje.. ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken hoor! En de tuin is prachtig, maar ik ben niet iemand voor een gids vrees ik.. ik ga altijd véél liever op eigen gelegenheid.
Maar jullie hadden zo te lezen weer een heel fijne dag.

Gepost door: mizzD | 02-08-15

Reageren op dit commentaar

@Mizzy, het treintje rijdt vlugger dan je zou denken, alleen mag het niet op de hoofdwegen rijden noch in België noch over de grens in Nederland. Ondertussen zit iedereen met iedereen te praten en dikwijls wordt er ook gezongen.
Je kunt de tuinen niet bezoeken zonder gids(=tevens eigenaar) . Maar die gids is echt een meerwaarde want hij vertelt waarom de tuinen zo zijn ingericht , dat het ook allemaal milieuvriendelijk wordt onderhouden, waar hij de beelden gehaald heeft (meestal van kastelen in het Zuiden die de inboedel verkopen)...

aaah Adegem, k heb daar een (fibro)vriendin wonen
dat ziet er een heel mooie tuin uit, maar k zou daar liever zo in ronddwalen ipv met een gids, dat is niet aan mij besteed hoe leuk en grappig hij ook mag zijn :-)
maar zo heb ik de tuin nu dus ook eens gezien

Gepost door: fotorantje | 03-08-15

Reageren op dit commentaar

@Antje ik begrijp je wel en ik zou er ook liever alleen in ronddwalen . Alleen de eigenaar ziet het niet zitten. Onwaarschijnlijk maar waar,er wordt anders teveel gestolen en er staan echt waardevolle stukken in die tuinen..

Gepost door: magda | 03-08-15

Mooie uitstap Magda, die tuinen zien er echt fenomenaal uit. Je collages doen ze dan ook alle eer aan. Het was weer volop genieten.

Gepost door: Mieke | 03-08-15

Reageren op dit commentaar

@Mieke , alles is daar een bezoek waard, het Canada Poland museum, de tearoom zelf met alle spullen die er te zien zijn( wel wat overdadig ) en dan de tuinen .