18-11-15

Barcelona - de start.

Verleden week reisden we met Brussels Airlines voor een vijfdaagse trip naar Barcelona. Ik was best wat zenuwachtig want het was een eeuwigheid geleden dat ik een vliegreis deed. Maar de vijf vriendinnen "waakten" over mijn welzijn  ;-) We waren ruim op tijd, zagen ons vliegtuig staan, zagen de crew op het vliegtuig stappen en toen mochten wij aan boord. De reis verliep vlot maar pas toen we de Pyreneeën overvlogen trok het wolkendek open  en konden we land zien en kort erna de haven van Barcelona.
Toen we buiten kwamen zagen we hele rijen zwart-gele taxi's staan. Een dametje regelde alles en toen we haar vroegen of er ook taxi's waren voor zes personen was dat geen probleem. Alleen moesten we een kwartiertje wachten want ze riep een taxichauffeur op die over zo'n wagen beschikte. De man zag  het wel zitten, om zes dames te vervoeren en zeker toen hij hoorde dat we Belgen waren, want... samen met zijn Nederlandse vriendin heeft hij jaren in België gewoond , hij verstond ons redelijk goed en kon nog een behoorlijk mondje Nederlands. Het was een aangename rit van 20 minuten tot aan ons hotel tegenaan de Place de Catalunya. Helemaal niet duur als je de rekening deelt door 6 : 30 euro voor de passagiers en 10 euro voor de bagage. Hij stelde zelf voor om ons de zaterdag terug te komen ophalen. Wat hij ook heeft gedaan !

Ons hotel was super. De hall was een overdekte binnenplaats. Op het dak een tuin en een zwembad. We werden er ontvangen met een glaasje cava. Alvast een mooie start voor onze vakantie. Comfortabele kamers met een balkonnetje met twee zeteltjes en een tafeltje waar je een sigaretje kon roken( niemand van ons rookte). Er stond een reuze palmboom vlak voor onze kamer en op het gelijkvloers  was een terras waar je 's avonds iets kon drinken . Prijzig hotel ? Eigenlijk niet want omdat we vijf dagen namen was er één nacht gratis.

We waren 's middags vertrokken uit Brussel en we hebben die eerste dag de nabije omgeving verkend. We wandelden een groot deel van de Rambla af met zijn terrasjes, kraampjes en verkopers van allerlei prullaria. We bewonderden mooie gevels en gingen eten in een klein restaurantje, oosters aandoend, waar het menu ondermaats was. Dat was de enige keer dat  het eten is tegengevallen.

Natuurlijk mocht een bezoek aan de overdekte markt , La Boqueria, niet ontbreken. Via imposante zuilen bereik je de kleurige en geurige markt.

Daarna trokken we door de hippe straatjes van Barri Gothic het oudste gedeelte van Barcelona. De wijk bestaat uit een wirwar van straatjes waarin je gemakkelijk verdwaalt. De Barri Gothic is bezaaid met leuke bars, cafés en bijzondere winkeltjes. Wij kozen er een klein restaurantje uit en zoals ik al schreef was de inrichting speciaal maar het eten was er minder speciaal.

We slenterden verder in deze wijk en eindigden bij een ijsjeswinkel. Wat een lekker ijs hebben we daar gesmuld. Mooie afsluiter voor een maaltijd die wat tegenviel.

En toen stapten we richting hotel en konden we het lichtspel bewonderen van verschillende fonteinen. De fonteinen veranderden van kleur en het water spoot nooit gelijk: laag ,hoog, in cirkels, buitenwaarts .... Erg moeilijk om foto's te maken. Maar deze vind ik toch mooi om hier te tonen.

De volgende morgen trokken we naar het Informatiebureau en kochten er een pasje voor drie dagen voor tram, bus en museum. We kregen er een heleboel tips bij om zo voordelig mogelijk alles te gebruiken. Waardevolle tips in elk geval.
De dag trok zich op gang en de huurfietsen werden opgeladen en naar verdeelpunten gevoerd. Nog een blik op een mooi standbeeld op de place de Catalunyia en niet enkel hier maar over de hele stad zag je deze korven. Wordt dit de Kerstverlichting of is het al Kerstversiering? En dan de bus op voor de uitstappen die we die dag hadden gepland!

Geen Barcelona zonder de dansende fonteinen te zien :D

Gepost door: bea | 18-11-15

Reageren op dit commentaar

@Bea, die fonteinen daar blijf je naar staan kijken . Het zijn precies balletdansers!

Gepost door: magda | 18-11-15

Aaah.. heerlijk bekende plaatjes allemaal.. alweer 4 jaar geleden, maar de stad heeft zó'n enorme indruk op me gemaakt dat ik veel nog goed herken.
Jammer van dat eten.. maar waarom ook oosters eten als de Spaanse keuken zo lekker is..? :-)

Gepost door: mizzD | 18-11-15

Reageren op dit commentaar

@Mizzy, het was geen Oosters eethuis hoor, het zag er alleen maar oosters aangekleed uit. Het eten was Spaans maar het trok op niks: uitgedroogde rijst ,aangebakken paella, kipfilets op een spiesje met een niet definieerbare saus... Wacht maar tot je leest wat we de andere dagen binnenspeelden!

Gepost door: magda | 18-11-15

Oh.. ik vond het er op die foto ook wel oosters úitzien dat eten.. nasi met kipsaté. :-)

Gepost door: mizzD | 19-11-15

Ik vind de overdekte maart het einde.

Gepost door: liliane | 18-11-15

Reageren op dit commentaar

@Liliane, ja die markt bezochten we nog dezelfde dag toen we toekwamen. Je ijkt echt je ogen uit wat er daar allemaal te koop wordt aangeboden. Het meest vieze vond ik de ingewanden....

Prachtige foto's Magda.
Benieuwd naar meer :-)

Gepost door: Zij | 19-11-15

Reageren op dit commentaar

@Zij ,foto's komen eraan hoor!

Gepost door: magda | 19-11-15

Jullie hebben wel het goede seizoen uitgekozen Magda, niet te druk. Noch nooit geweest, maar ik volg het hier wel. Benieuwd wat jullie er te eten kregen???
groetjesssssss

Gepost door: greta | 19-11-15

Reageren op dit commentaar

@Greta, het was druk maar niet té druk. En het was warm maar niet tè warm, hoogstens een licht jasje aan! De andere dagen hebben we enorm lekker gegeten! Wacht maar tot je het ziet!

Gepost door: magda | 19-11-15

Heerlijk Magda, zo'n weekje vakantie in een wereldstad als Barcelona.
Groetjes !

Gepost door: Fluwijn | 19-11-15

Reageren op dit commentaar

@Fluwijn , een super weekje, ik ben nog aan het nagenieten!

Gepost door: magda | 19-11-15

Dat is een mooie start van je vakantie in Barcelona.
Welkom terug
Groetjes

Gepost door: Chrisje | 19-11-15

Reageren op dit commentaar

@Chrisje, het weer deed erook veel aan toe dat het een mooie vakantie werd. Tot 's avonds in luchtige kleren kunnen rondlopen . Een stukje zomer!

Gepost door: magda | 19-11-15

Barcelona, prachtige stad om te bezoeken. Je kan er ook rondlopen tot je voeten versleten zijn tot aan je knieën maar als je er bent moet je toch zoveel mogelijk gezien hebben. Het ziet er alvast veelbelovend uit.

Gepost door: Mieke | 19-11-15

Reageren op dit commentaar

@Mieke , jij brengt het goed onder woorden.Versleten waren we . Van 's morgens halftien tot 's avonds laat waren we onderweg!! En het weer was ook ideaal, soms zelfs te warm en zochten we schaduwplekjes op.

Gepost door: magda | 19-11-15

Ik geniet een beetje mee, door je foto's en verslag. Super leuk!

Gepost door: Ellen | 19-11-15

Reageren op dit commentaar

@Ellen , fijn dat je ook een beetje kunt genieten van de Barcelona trip.

Gepost door: magda | 19-11-15

ik was er vorig jaar eind oktober Magda...

een stad die indruk op mij gemaakt heeft..

ik ben benieuwd wat je allemaal in petto hebt voor ons

fijne avond

Gepost door: willy | 19-11-15

Reageren op dit commentaar

@Willy, op mij heeft ze ook een grote indruk nagelaten. En dan hebben we bijlange nog niet alles gezien.

Gepost door: magda | 19-11-15

Ik heb uitgekeken naar je verslag van je Barcelona trip je weet wel waarom ... Wou dat ik er nu ook kon zijn ...,

Gepost door: Merel | 19-11-15

Reageren op dit commentaar

@Merel, ik heb uitgekeken of ik je zoon niet tegenkwam. Maar in zo'n grote stad is dit bijna onmogelijk. Ik begrijp je verlangen volkomen . WIe weet kun je vroeger naar ginder dan je denkt of komt hij vlugger naar Belgie dan je verwacht.

Gepost door: magda | 19-11-15

Oeps ik loop wat achter. Ik heb ook druk.

Wat leuk dat je daarna toe bent geweest. Het was daar mooie hotel. Heel apart met zo prachtig trap in hotel. Daar hebben ook veel winkels. Daar hou ik zo van om te kijken. Wat ziet daar ijs lekker uit. Alleen was maaltijd wat minder. Wat jammer nou. Fonteinen vind ik echt schitterend om te zien. Wat mooi gezicht Magda. Kerstversiering zie dan overal. Het duurt niet zolang meer Magda. Gaat zo hard allemaal. Ik kom de tijd te kort. Jullie hebben daar genoten. Prachtig foto's heb je gemaakt. Gelukkig hadden jullie goed weer. Hier in Nederland niet.
Fijn weekend.
Groetjes Jacqueline & Ferry.

Gepost door: Ferry & Jacqueline | 20-11-15

Reageren op dit commentaar

@Ferry&Jacqueline, het is een wondermooie stad en er is immens veel te zien. Wij hebben geluk gehad dat het zo'n mooi weer was en we veel te voet konden gaan . Je kunt dan ook meer zien hé!

Gepost door: magda | 21-11-15

ah, daar heb je uitgehangen. Super, hoor, ooit moet ik er eens terug gaan.
Ben er eens naartoe gereden toen wij in de Languedoc op vakantie waren.
Ik geniet hier van jouw foto's, alvast.

OT: uiteraard waren wij heel blij om onze Vinyl terug te zien na een week New York.
Vinyl is een zeer sociale, warme en liefhebbende hond, die zijn gezin en hun dichte vrienden en familie heel graag ziet en het ook niet nalaat om dat elke dag opnieuw te tonen.

Gepost door: pieterbie | 22-11-15

Reageren op dit commentaar

@Pieterbie, ik was maar vijf dagen weg en ik was echt blij om de 16 jarige poes terug te zien. Dat beestje heeft twee dagen lopen janken als een klein kind en liep overal achter me aan! Nochtans had ze een oppas!! Wat wil je ik ben er de hele dag tegen bezig als ik thuis ben en dat heeft ze gemist.

Gepost door: magda | 22-11-15

zoveel te zien, ogen te kort volgens mij
mooi verslag

Gepost door: fotorantje | 22-11-15

Reageren op dit commentaar

@Antje ,er is echt veel te zien en we hebben bijlange niet alles gezien. Teruggaan staat op het programma voor volgend jaar ;-)